Friday, August 31, 2012

Mengapa kami kibarkan sang saka Malaya?





Saya dan saudara Zairi shafai adalah individu yang bertanggungjawab membuat dan mengibarkan bendera Sang Saka Malaya dimalam sambutan kemerdekaan di Dataran Merdeka. Kami tidak mewakili mana-mana parti politik dari kerajaan mahupun pembangkang, kami mewakili golongan Anak Muda yang ingin menonjolkan kebenaran dan sejarah yang cuba ditenggelamkan oleh pihak yang bertanggungjawab, jauh sekali bermotif untuk menukar jalur gemilang kepada sang saka Malaya, kerana sang saka Malaya yang ditukarkan kepada jalur gemilang hari ini. Saya ingatkan penulisan ini bukanlah untuk mencari publisiti diri dan Rakan-rakan tetapi penulisan ini adalah bertujuan memberi pencerahan umum kepada masyarakat akan tujuan asal kami mengibarkan panji keramat itu.

Mungkin ramai yang tidak tahu akan kewujudan kesatuan terawal yang terlibat dalam menentang penjajah. Kesatuan Melayu Malaya (KMM) yang ditubuhkan pada 1938 adalah gerakan terawal menentang British. Di sinilah bibit-bibit penentangan penjajah berlaku. Ditunjangi oleh Ibrahim Yaakob bertujuan untuk melindungi Hak-Hak orang Melayu dan menentang penjajah British.

Pada tahun 1945, wujud pula Parti kebangsaan Melayu Malaya (PKMM). Parti ini merupakan parti politik Melayu yang pertama tertubuh di Tanah Melayu ketika itu. Matlamat utama penubuhan PKMM ialah untuk menuntut kemerdekaan penuh bagi Tanah Melayu dan menentang sebarang bentuk penjajahan Inggeris. Parti ini dipelopori oleh Mokhtaruddin Lasso, Ahmad Boestamam dan Dr. Burhanuddin Al-Helmy. PKMM mempunyai dua saya iatu Angkatan Pemuda Insaf (API) yang di ketuai oleh Ahmad Boestamam dan Angkatan Wanita sedar (AWAS) yang diketuai oleh Ustazah Shamsiah Fakeh.
Bagaimanapun beberapa bulan kemudian apabila Kesatuan Melayu Muda (KMM) bergabung dengan PKMM, Dr Burhanuddin Helmi telah mengambil alih pucuk pimpinan sebagai presidennya yang kedua. Dalam bulan Disember 1947, PKMM bertukar lagi pucuk pimpinan dan kali ini disandang oleh Ishak Haji Muhammad sebagai presidennya yang ketiga. Dengan pertukaran pucuk-pucuk pimpinan itu PKMM tidak lagi condong kepada komunisme sebaliknya bersifat nasionalisme.




Dr Burhanuddin membawa PKMM ke arah mewujudkan Melayu Raya iaitu satu gagasan Kesatuan Malaya-Indonesia yang merupakan salah satu perjuangan utama PKMM. Pada dasarnya perjuangan PKMM adalah didorong oleh keazaman untuk mendapatkan kemerdekaan penuh dari Britain. PKMM lebih cenderung bagi Tanah Melayu menyertai Indonesia bagi mendapat kemerdekaan pada 1949.

Apabila UMNO ditubuhkan, PKMM telah menyertainya bersama badan-badan Melayu yang lain, tetapi selepas itu telah keluar darinya apabila tidak setuju dengan pemasukan simbol keris dalam bendera UMNO dan tidak puas hati dengan sistem satu badan (tidak mengira saiz) satu undi dalamnya. Akhirnya, badan-badan yang 'berhaluan kiri' (menentang Inggeris) meninggalkan UMNO dan UMNO tinggal 'berhaluan kanan', yang lebih mesra Inggeris. PKMM juga berusaha menubuhkan Pusat Tenaga Rakyat (PUTERA) iaitu gabungan parti-parti politik radikal Melayu dan kemudian bergabung pula dengan All-Malaya Council of Joint Action (AMCJA) yang bertujuan menentang kandungan Perjanjian Persekutuan 1948 bagi penubuhan Persekutuan Tanah Melayu.

Perjuangan PKMM dilabel oleh Inggeris sebagai 'berbau' komunis dan dengan itu beberapa orang pemimpinnya telah ditangkap serta dipenjarakan. Akhirnya pada 18 Jun 1948, PKMM (dan beberapa parti anti-penjajah lain) telah diharamkan dan darurat diisytiharkan oleh pihak berkuasa British dengan persetujuan Yang Dipertua UMNO, Dato' Onn Jaafar.

Sang Saka Malaya adalah panji perjuangan mereka dalam menuntut kemerdekaan ditanah Melayu. Panji ini juga pernah berkibar megah digunung semanggol, Perak yang menjadi kubu Hizbul Muslimin yang diketuai oleh Ustaz Abu Bakar Baqir yang diasaskan pada 17 Mac 1948.

Oleh yang demikian, saya bersama saudara Zairi merasakan bendera ini layak dikibar pada malam kemerdekaan selain dari Jalur Gemilang. Penuh dengan pelbagai cerita pahit maung perjuangan disebalik sang saka Malaya ini.


152 comments:

  1. kesatuan nusantara rayaSeptember 1, 2012 at 1:47 AM

    Zairi anak muda yg mahu sejarah diungkap dgn jelas dan lengkap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini BUKAN BENDERA ASAL. bendera ni direka semula tahun 2007. kalau mahu menyingkap sejarah kenapa tak gunakan bendera asal??????

      www.najwanhalimi.com/2009/08/sang-saka-malaya.html

      hantutempe.blogspot.com/2009/10/sang-saka-merah-putih.html

      Delete
    2. komunis begitula ..

      Delete
    3. kalau yer lah bendera sang saka malaya ini adalah yang paling utama dan apa saja yang kamu semua bangkitkan! kenapa sebelum gabungan sabah sarawak dan semenanjung tak ada bantahan tentang jalur gemilang!?? apa masa zaman tu semua orang penakut ke!? tak ada yang jadi WIRA NEGARA ke!?? kenapa sekarang ini baru ada yang BERANI!? atau BIADAP! jangan main api bro..kau punya blog pun nama SINGA SELATAN..bukan merujuk pada SINGAPORE ke? kenapa nak tanah semenanjung pulak ke? selama 55 tahun merdeka..inilah perkara paling bangsat dan jijik aku lihat!

      Delete
    4. negeri Johor terletak di bahagian utara ke?

      Delete
  2. sejarah yang tidak di ketahui.. yang tiada dalam buku sejarah Malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam buku sejarah ada.. tp penyampaiannya salah.. mengikut acuan penjajah.. sy pasti bahawa kerajaan malaysia mmg mengetahui akan kebenaran ini.. tp x berani utk mengakuinya.. x berani utk mengiktiraf..

      Delete
    2. banyak je buku memoir shamsiah fakeh dan rashid maidin jual kat popular.. beli dan baca lah 2-2 buku ni

      Delete
    3. Kalaupun wujud bendera itu sebelum zaman kemerdekaan, apa perlunya ia dikibarkan dimalam menyambut kemerdekaan? Mengaku je la, ianya hanya untuk membuat provokasi. Lama kelamaan orang sudah boleh baca apa yang terkandung dalam hati masing-masing. Serupa juga dengan ayat "saya tidak mewakili mana-mana parti"...hanya orang dungu je yang mempercayainya.

      Delete
    4. provokasi untuk apa? adakah mengajak orang ramai mengetahui sebahagian daripada sejarah merupakan tindakan provokasi?

      Delete
  3. Kerajaan mesti mengiktiraf parti2 berhaluan kiri ini dalam menentang penjajahan british.. walaupun cara yg digunakan perikatan dalam menuntut kemerdekaan berjaya.. tetapi jasa dan keringat2 mereka di haluan kiri hendaklah diambil kira.. mereka juga mempunyai matlamat yg sama.. inginkan kemerdekaan. MERDEKA!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah kah kah komunis pun ade gak kat sini

      Delete
    2. puak komunis dah membunuh beratus-ratus manusia...x layak nk diiktirafnya.
      dah berkuasa beberapa hari je,,,bunuh sana sini...puiihhhh

      Delete
  4. org bodoh dyeorg ny....nmpk sgt sakai...

    ReplyDelete
  5. merepek la hang ni
    hang mintak tukar bendera la. bukan nak kibar kan bendera bersama sama. lupa ke hang nak "change" jalur gemilang ke bendera setan tu.

    kalau hang pegi pahang, dengaq sikit apa abdullah CD dan kuncu kuncunya buat kat pahang. pergi la ke sanggang dan simpang songsang.
    Tak payah la memjaja brand sejarah yg di persetujui oleh parti komunis malaya.
    sanggup hang penggal dan bakar kanak kanak bangsa hang sendiri utk bendera baru tu?
    kalau tak tahu erti perjuangan, jgn cakap erti kemerdekaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerajaan patut dan perlu ambil tindakan kpd 2 bangang ni sbb nak tunjuk terrorlah konon..sumbat sahaja dalam penjara 2 babi hutan ini

      Delete
    2. sikit2 sumbat penjara... sikit2 tangkap.... tak leh ke jawap ngan hujah... minda kolot camni la buat org melayu ni bengap... tak leh nak pk... pasal takut kena tindakan... bodoh...

      Delete
    3. Kalau nak jawab dgn hujah, maka berhujahlah. Yang hangpa buat provokasi dan tindakan biadab memijak gambar PM tu, berhujah ke namanya? Benda mcm tu nak kena jawab dgn hujah mcm mana? Sumbat dlm penjara tu dah kira untung la, dpt makan free. Kalau ikut aku, pijak je muka korang tu sekor2. Dasar tak kenang jasa. Tu la akibat kalau hati dah jadi hitam akibat bertuankan Anwar Ibrahim...

      Delete
  6. Assalamualaikum,

    Kibarkanlah ar-Rayah dan al-Liwa' kerana sejarah perjuangan dan jatidiri kita bukan hanya bermula pasca kolonialisme.

    Kibarkanlah ar-Rayah dan al-Liwa' kerana kedua-duanya merupakan panji-panji dan bendera Islam yang hakiki.

    Kibarkanlah ar-Rayah dan al-Liwa' dengan penuh keikhlasan dan kesedaran akan hakikat bahawa sempadan nasionalisme bukanlah berasal daripada Islam sebaliknya ditempelkan ke atas negara-negara kaum Muslimin agar terus kekal lemah serta bergantung kepada "kuasa-kuasa besar".

    ReplyDelete
    Replies
    1. That's right! and agree..Fi sabillilah..

      Delete
    2. aku setuju.....tu jer panji yang kekal sampai kiamat....bendera lain ikut sape yang jadi BOSSS....

      Delete
    3. kamu mulakanlah kibar ar-Rayah dan al-Liwa' ni..

      sedangkan kibaran Sang Saka Malaya hanyalah sebagai pencetus semangat sejarah Tanah Melayu yg dikuburkan.. berbagai sejarah tersingkap dari mana2 bendera yg dikibarkan..

      kamu mungkin menjadi pencetus bendera Islam utk diketengahkan.. bukan hanya sekadar menjadi tukang komen diatas kerja2 pencerahan individu2 lain...

      Delete
  7. bangang punya budak...nyah kau dari malaysia..aku doakan hampa mati di luar negara..amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih bangang bila orang Islam mendoakan kematian saudaranya sendiri.

      Delete
    2. Sokong. Saya Cina - saya pun rasa amr tu memang tak relevan.

      Delete
    3. TGNA boleh doakan kemusnahan saudara seislam sendiri

      Delete
    4. maknanya TGNA tu lebih bangang ..yang ngikut jauh lebih bangang.. bukan aku yg kata , anon 3:39 yg kata

      Delete
  8. Kalaulah begini LEADER FOR TOMORROW lingkuplah negara ini.....tak nafikan ramai membenci kerajaan, tapi janganlah sampai tak mengenang dan menghargai kemerdekaan, sekurang2nya hargai negara dan komponen asasnya. Sebelum bertindak rujuk dulu yang mahir dan berpengetahuan, bukankah ramai pemimpin PR yang berilmu, nescaya pasti ada yang tak bersetuju....kalau bertindak gunakanlah akal, bukan amarah & hawa nafsu

    ReplyDelete
  9. Lihat,Golongan Nasionalis berhaluan "kiri" bukan berjuang untuk mendapatkan kemerdekaan Negara ini dari British sebaliknya memperjuangkan Negara ini Melebur kedalam Indonesia.

    Tahukah Anda sentimen Orang2 sumatera,acheh,sulawesi,kalimantan,papua,Timor leste terhadap ideologi yang dipelopori sukarnoe ini?Mereka mengatakan ini semua penjajahan Bentuk Baru sukarnoe keatas wilayah2 mereka..Jika Nasionalis Malaya berhaluan "kiri" berjaya dengan ideologi ini..Nescaya negara ini akan mengakhiri nasibnya seperti Acheh,sumatera dan sulawesi yang memberontak kerana ditipu sukarnoe.

    Kalau sebut sejarah,kena sebut sebenarnya2..Baca sejarah Indonesia! lihat! Bagaimana sukarnoe memupuskan Kesultanan sumatera serta kerabatnya dalam hanya pada waktu 1 Malam sahaja semasa peristiwa Revolusi sosial di sumatera.

    Mohon saudara semua sedar,disebabkan mahukan "milleage" dalam politik,kalian mempergunakan sejarah semahunya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju..maybe ramai tak sedar berhaluan kiri dan semangat nasionalisme sewaktu tue..peranan dulu dan sekarang berbeza sbb keadaan yg berbeza.. maka cara lahirlah cara aka pendekatan yg berbeza

      Delete
    2. Hasil persekongkolannya dengan penjajah British, pada tahun 1960 Tunku abdul rahman merancang sebuah projek new kolonialis dengan nama Melayu Raya. Rancangan ini diumumkan pada tahun 1961. Projek new kolonial ini merangkumi Semenanjung Malaya, Singapura, Sumatera, Sabah, Sarawak, Brunei di Kalimantan, Solo di Filipina dan Pattani di Selatan Thai.

      Dengan ini, Tunku cuba mengubah Perjanjian Legor atau Perjanjian Inggeris - Siam tahun 1909 yang menetapkan kawasan sempadan Malaysia - Thai yang ada pada sekarang ini. Selain itu Tunku juga mengambil cara pentadbiran Jepun yang mencantumkan Semenanjung Tanah Melayu, Singapura, Sumatera, Solo, Sarawak, Sabah dan Brunei ke dalam projek Melayu Raya.

      tunku pun ada cita-cita nak camtum dengan sumatera...
      seperti mana kita bersyukur kerana tak bercantum dengan indonesia, seperti itu juga la brunei bersyukur sebab tarik diri dari bercamtum dalam malaysia.

      Delete
    3. Wei askar kite pun banyak la kat area timur tengah under UN... x kene tembak pun.. hari2 naikkan bendera malaysia.. setakat tu je alasan... x payah la baik simpan je.

      Delete
    4. Mengarang Anonymous September 3, 2012 5:34 PM,sejak bila Agenda Melayu Raya adalah Agenda Tunku plak? Agenda Melayu Raya adalah Agenda SUKARNOE la mangkuk.

      Mana bukti projek tahun 1961 tu dibuat?setahu aku projek pengabungan yang dibuat hanya melibatkan Malaya,Singapore,sabah,sarawak dan Brunei..pandai je ko mengarang kan tanpa melihat kewujudan negara2 yg sedia wujud seolah2 mereka tidak wujud demi nafsu mengarang ko..tengok..BRUNEI di Kalimantan?Failed geografi!

      Aku tengok karangan kau pun dah FAILED gila! kaji dahulu sebelum bercakap,lepas tu sertakan bukti untuk kuatkan hujah bukan semberono je main cakap.

      Delete
  10. Jom LIKE Facebook Sokong Bendera Sang Saka ganti Jalur Gemilang
    https://www.facebook.com/SokongBenderaSangSakaGantiJalurGemilang

    ReplyDelete
  11. Bloody idiot. Tuh cerita lama. Pointnyer negara ini dah ade bwndera sendiri dan dah merdeka. Aku tau sejarah tuh cuma kibarkan bendera ni pada mlm merdeka adalah amat bodoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. cite lama? sejarah semua cite lama - napa masih berlajar sejarah kat sekolah?

      Delete
    2. setuju dengan AnonymousSeptember 3, 2012 at 3:57 AM

      Delete
  12. Sayangnya info ini kurang tepat. Yang saya faham rekabentuk bendera ini hanya wujud sejak 2007 dan dipanggil Sang Saka Malaya sejak 2009.

    Yang digunakan oleh PUTERA-AMCJA pada 1947 adalah Bendera Rakyat, bukan Sang Saka Malaya.

    http://www.najwanhalimi.com/2009/08/sang-saka-malaya.html
    http://www.najwanhalimi.com/2007/08/bendera.html
    http://helmiexwostorian.blogspot.com/2010/09/blog-post.html
    http://10tahun.blogspot.com/2008/02/bendera-rakyat-1947.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..maknanya bangang la sape2 yg kibar bendera sang saka..sejrah pun tak tau nk berlagak..hahahahha

      Delete
    2. nampaknya cubaan singa selatan untuk mengajar dan menyedarkan sejarah kepada seluruh rakyat malaysia dilakukan terburu-buru tanpa usul selidik

      Delete
  13. PKMM pd ketika itu ingin membawa Tanah Melayu bergabung dibawah pemerintahan Indonesia, yg ketika itu diperintah oleh Sukarno (bung karno) yg membawa Ideologi SosialimeKomunis dan pencentus PANCASILA....

    ReplyDelete
  14. Dr Burhanuddin membawa PKMM ke arah mewujudkan Melayu Raya iaitu satu gagasan Kesatuan Malaya-Indonesia yang merupakan salah satu perjuangan utama PKMM.
    Pada dasarnya perjuangan PKMM adalah didorong oleh keazaman untuk mendapatkan kemerdekaan penuh dari Britain.
    Namun PKMM lebih cenderung bagi Tanah Melayu menyertai Indonesia bagi mendapat kemerdekaan pada 1949.

    Indonesia pula pd ketika itu diperintah oleh Sukarno.
    Sukarno lah yg memperkenalkan NASAKOM.
    Nasakom adalah singkatan Nasionalis, Agama dan Komunis.

    Sehingga ke akhir pemerintahan Sukarno, PKI (parti komunis Indonesia) tidak pernah dibubarkan

    ReplyDelete
  15. hampir tepat tapi cuba anda baca novel tulisan sendri ustazah samsiah fakeh.baru anda tahu sejarah pkmm.api dan awas.dan baru bt penilaian.

    ReplyDelete
  16. Tak payah cerita panjang2, aku nak tahu mana datang risalah "change flag" tu?
    Hari ini genap 1 Sept, tarikh berhimpun 30 Ogos, takkan tiba2 risalah tu wujud sekejap sepantas kilat tiba2?

    ReplyDelete
  17. sejarah pasal bendera ni..aku dah lame tau...dan maybe rmai jugak yg dah tau....tp masalahnye skrg//ape motif ko bawak dan kibar bendera ni???aku nak tnya ape motif??sejarah 55 tahun merdeka....kenapa tahun yg ke 55 ni baru nak kibarkan bendera ni??bendera ni dah wujud lebih awal dr bendera malaysia kan...kenapa x nak di ceritakan psal sejarah bendera ni mase kemerdekaan yg ke40 ke 45 ke 49 ke 50 ke 52 ke...kenapa baru sekarang???ape MOTIF NYE????

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju..cube cer sikit..

      Delete
    2. supaya kita selamat apabila pergi ke negara yg sedang kekacauan lagi penuh dengan sentimen anti-amerika. aku dengar org nasihat jgn pakai bendera malaysia kat tmpt2 mcm iraq... nanti di sangka amerika langung di bedil dengan AK47... kah kah kah kah....

      Delete
    3. ItU JE alasan kau?supaya tidak ditembak pemberontak dan orang yg anti-amerika?semata2 tu je?aku ingat nak menghargai jasa pejuang kiri yg nak negara ni melebur kedalam indon.

      Delete
  18. boleh tolong terangkan ciri2 saka malaya ni berbanding jalur gemilang??? apa kelebiham dia???

    ReplyDelete
  19. Hurm.... Macam-macam... Dunia-dunia... Moga Allah beri petunjuk kepada kita semua...

    ReplyDelete
  20. Hai banyak betul cerdik pandai yg memberi komen dlm pautan ini..... Tp dlm cerdik pandai dan terlampau taksub dgn parti masing2 beginilah jd nya, pada aku hanya satu perkataan yg sepatutnya korang cerdik pandai ni harus faham SEJARAH....... Salah ker diorg ni semua cuba utk mengingati kisah sejarah ini??? Kenapa harus di selindungkan walaupn perkara yg di lakukan berhaluan kiri ke kanan ke kenapa tidak dimasukkan dlm lipatan Sejarah??? Sejarah tidak harus dilupakan walauapa pn baik buruknya sbb akhir sekali kita tetap akan mengatakan 'Itu Hanya Tinggal Sejarah' yg baik dijadikan panduan yg buruk di jadikan sempadan.... Fikir2 kan lah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa motifnya kalau sejarah yang dorng ketengahkan ni pun salah? PKMM nak wujudkan Malaysia Raya(Gabungan dengan Indonesia). Kenali dulu Soekarno, dan Acheh sekarang.. Kalau kau cerdik pandai, belajar dulu sejarah...baru komen

      Delete
    2. ai bile na buka cerita pasal sejarah pun di bangkang .
      sebab da blajar sejarah la , kami mengomen !
      buku sejarah pun tak lengkap !
      banyak perkara2 yang tidak di dedahkan .
      kalau anak2 muda tak tau sejarah lepas ni ,
      ini kerana kalian yang menentang penyebarannya .

      Delete
  21. Pong pang pong pang motif nya balik balik politik gak...berjalan harus kedepan bro...sekali sekali tengok kebelakang untuk ambil iktibar bukan untuk terus bermimpi di zaman dah lepas...

    ReplyDelete
  22. Apakah dgn mengibarkan bendera ini akan membuat bangsa kita lebih bersatu..??

    ReplyDelete
  23. aku lebih suka warna merah diturunkan ke tempat warna putih tu dan tempat warna merah diambik alih oleh warna hijau

    ReplyDelete
    Replies
    1. hang buat negara sendiri~~~hahahaha

      Delete
  24. Nasionalis berhaluan Kanan seperti Umno dan lain2..Mahu Negara ini merdeka dan berdikari sendiri,bersifat lembut dan menolak keganasan..mesra penjajah.

    Nasionalis berhaluan kiri seperti KMM dan lain2,Mahu negara ini bersatu dengan indonesia untuk membentuk Melayu Raya(terpengaruh dengan cita2 Majapahit mahu membentuk Nusantara raya yang dipelopori sukarnoe),sangat radikal dan keras..amat membenci penjajah.

    Dan kesudahannya Malaysia yang merdeka dengan cara Umno yang mesra penjajah. Malaysia adalah seperti apa yang kita lihat sekarang.

    dan jika Malaya merdeka dengan cara Nasionalis berhaluan kiri..berjaya menyatukan diri dengan INDONESIA.. Lu pikir lah sendiri! kah3

    ReplyDelete
  25. Bro, knp mesti nak sibuk hal bendera itu dan ini mesti dan layak dikibarkan? Sedangkan bendera Malaysia itu sendiri lambang negara kita? Aku tak phm knp mesti kita nak sibuk2 cari benda yg bukan kita punya. Just terima apa yg ada sekarang dan perjuangkan kedaulatan negara kita tak ke itu lebih bagus? Better kita as generasi Y fikir cara utk tidak dijajah utk masa depan, drpd sibuk memikirkan hal dulu2 yg dah lepas. Kalau asyik sgt memikirkan hal kebelakang, smpai bila nak maju ke depan? Tak semestinya apa yg kita dapat skrg ni akan kekal selamanya. Sejarah negara kita merdeka wajib kita kenang,tapi utk kesenangan dan kemerdekaan itu wajib kita jaga. Mentaliti kita org muda kne jaga beb, ko sibuk kaji2 alih2 byk hal ko jumpa. Yg sahih hny Allah yg Maha Mengetahui. Wallahualam...

    ReplyDelete
  26. Jenih mamak paria. dh ada keamanan tak reti nk bersyukur. tak habih2 nk racun pemikiran orang muda, nk semai benih perpecahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku keturunan Mamak,Kenapa korang selalu hina keturunan mamak?kami ni bukan manusia ke? apa salah kami?

      Delete
    2. jgn salahkan golongan mamak, mereka byk berjasa pd negara malaysia terutama bile hari raya contohnya.. lain2 kedai melayu tutup smp seminggu, mamak gak cuti 1 hari. mujur diorg.. hahahaha

      Delete
    3. haha.. tak blh nk patahkan hujah aku, sembang pasai keturunan mamak pulak. ni la manusia tak blajar tinggi. haha.. malaysia dh aman, nk jugak buat kacau. cuba kalau mamak ni tak buat hal, aku pn rilek. ni org merdeka dia pn nk jugak mencapap. kan dh gaduh. mcm mana org malaysia nk bersatu dan maju kalau ada ja org yg slalu timbul kekacauan, pergaduhan. pi kat singapore tgk sejarah depa. depa pn tak crita pasal persekutuan tanah melayu walaupn depa ni satu masa dulu dlm persekutuan ni. takdak pn mamak ni nk kibar sang saka kt sana. the point is, buat apa kita nk tgk masa lepas? baik kita tgk masa depan. tp ak stuju. mee goreng mamak sedap. haha..

      Delete
    4. Adooiiiii..... Hang silap la... Jangan la salahkan golongan mamak... Baik ko salahkan BABI PUTIH (faham2 je la sape)... sume tu berpunca dari diorang la.. menyemak je especially tuuu BABI GEMUK NGAN BABI TUA

      Delete
  27. mamat2 dlm gambar ni mengaku cerdik sejarah tp sebenarnya memperbodohkan diri je..bersyukur laa negara kita aman skang..ke korang nk negara kira jd cm indonesia jgk??pkir laa secara logik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg logiknya.. ko yg akan merusuh kalo PR menang pilihanraya.. isu skang ialah apakah bendera ni layak utk berkibar sama megah ngan jalur gemilang.. ko kene igt.. bendera ni lg lama dr jalur gemilang.. malah nama jalur gemilang bru je dicipta oleh DrM.. tggi lg standard sang saka malaya @ bendera rakyat tu dr jalur gemilang.. PR xpnah plan utk tukar bendera.. tp jgn ko lupa asal usul bendera tu.. tu yg penting.. ingati sejarah.. hormati sejarah.. jdkn panduan

      Delete
    2. Jadikan panduan, yes. Berkibar sama megah, NO. Sama seperti konsep Bahasa Malaysia adalah bahasa rasmi dan bahasa lain tidak boleh berdiri sama megah kerana bahasa malaysia sahaja bahasa kebangsaan.

      You guys should be charged for treason. Ni la dia sokong sokong membawa rebah.

      Soalan saya, bendera sang saka malaya ni khas untuk melayu je ke? the spirit of 1940s adalah membebaskan tanah MELAYU dari penjajah yang mana penduduk tanah Melayu yang diiktiraf hanya melayu. Jangan lupa kewarganegaraan etnik cina dan india hanya diiktiraf selepas 1957. Jadi sang saka malaya ini adalah semangat melayu? I donno about other races, but this sounds so racist to me. Good luck with that.

      Delete
  28. Bendera Komunis mmg x patut di kenang atau dihormati.... Mmg x boleh pisahkan bendera ini sbb dah dlm lipatan sejarah. Lagi aku kenang bendera ini lagi tu lah hati ati pedih pd mereka yg menghormati bendera ini... sbb komunis ni lah yg pernah membunuh atok aku dan kwn dia... KOMUNIS BINATANG!!!!

    ReplyDelete
  29. Nak salahkan komunis watpe.. yg bg senjata kat komunis tu british.. senjata yg mbunuh tu senjata british.. pistol british.. senapang british.. komunis x kuar duit sesen pun beli senjata.. salahkn british sbb bg senjata kt komunis.. dah la jajah tanah melayu.. x mampu plak tu nk jaga keselamatan tanah melayu dr jepun.. ko kene igt.. komunis yg menentang jepun.. igt tu.. igt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan komunis ler yg duk bunuh tok nenek moyang ko,kau rela ke negara ni jadi negara komunis?

      Delete
    2. hahaha..mamat tu buta sejarah.. Masa perang ngan Jepun bukan Komunis tp MPAJA(Malayan People Anti Japanese Army) Tp selepas 1945 baru MPAJA join ngan Komunis China utk menentang org Putih dan merosakkan pemerintahan diraja Melayu dan orang Melayu

      Delete
    3. Lg sorg sengal.. MPAJA mmg berideologikan komunis dr awal.. so otomatik mereka adalah komunis.. MPAJA dicipta kerana british ingin memperalatkan org cina menentang jepun.. jepun mmg target org cina start dr serangan ke tanah melayu..

      Delete
    4. MPAJA berpaksikan KOMUNIS berkiblatkan kpd INDONESIA.
      INDONESIA pd ketika itu berjuanga pd asas NASAKOM (Nasionalis, Agama dan Komunis)
      NASAKOM adalah cetusan idea Sukarno dan PKI (parti KOMUNIS Indonesia)

      Jelaskah MPAJA-Putera adalah KOMUNIS...

      Delete
    5. lol british bagi senjata suruh lawan jepun yang pegi memandai serang rakyat buat ape, komunis pegi mintak maap lagi bagus kat semua keturunan yang diorang telah bunuh

      Delete
    6. komunis malaya dipengaruhi komunis indonesia yang bertuankan USSR bertujuan membentuk sebuah lagi blok negara komunis.

      kalau komunis tu bagus sangat kenape aku xpernah jumpe orang tua2 zaman penjajah puji komunis. yg beriya puji komunis hanya orang yang hidup selepas merdeka.

      jangan sesekali ingat negara komunis boleh merdeka dengan mudah.. tengok ape yg dah jadi kt vietnam dan korea sebelum berpecah2. dah, kalau komunis bagus sangat kenapa negara komunis semakin berkurang sejak 1970s?

      Delete
    7. ada tak video org2 tua puji kominis..tlg upload kt youtube...klau ad la..sbb nenek aku pun xpuji komunis..hairan jgak..budak2 nie ja suka komunis..nnt ditembak org tua diorg oleh komunis baru tahu..

      Delete
  30. Masa SPM 80an aku ambik ada sejarah Malaysia mengenai asal usul Parti di Tanah Melayu.. mcm mana hampa kata tak ada? Pelik..mungkin byk org tak minat sejarah masa tu kot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku koi2 dok ingt blik dh..hehe

      Delete
    2. saya amik sejarah tahun 2007, banyak sejarah yang xdi tulis dalam buku teks.
      tapi kami beruntung dapat guru yang mampu menceritakan sejarah yang tersembunyi..
      dulu xmampu, nak buat reaserch pun susah, sekarang makin bertambah2 ilmu tentang sejarah..
      benda2 macam ni, kite kena bnyak2 kaji, pastikan kesahihannya...

      Delete
  31. Dosa komunis diakhir perjuangan mereka biarlah begitu.. mereka akan diadili diakhirat kelak.. tp jasa mereka jgnlah dilupakan.. jgnlah jd sepertimana UMNO membuang presiden pertamanya hanya kerana inginkn sebuah parti yg menyatukan semua kaum.. parti bangsa malaysia..yg dpt nama tunku abd rahman.. perlembagaan telah dicipta.. sultan telah berdaulat.. sejarah tetap sejarah.. tolong hormati sejarah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu, tapi sejarah tu, anak2 muda ramai xtau, sebab tak de dalam buku sejarah..
      balik2 TAR juga dapat nama, sedangkan orang lain yang berusaha..

      Delete
  32. Hairan..aku merupakan generasi yang lahir tahun 80-an.semua yang dinyatakan dalam penjelasan kamu ada dalam buku teks sejarah sekolah kebangsaan tingkatan tiga dan lima awal tahun 2000..mana mungkin disembunyikan fakta yang sebegitu jelas.atau anda yang lupa sejarah dan baru mengerti kepentingannya sekarang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat buku teks xde cerita sang saka malaya @ bendera rakyat..

      Delete
    2. Aku pun hairan,semua adalah fakta AM yang majoriti orang tau,so pekejadahnya "ada fakta yang disorokkan"..?

      Delete
    3. BENDERA RAKYAT adalah bendera AMCJA-PUTERA berpaksikan komunis.... ini fakta am yg didlm teks

      Delete
  33. pihak kerajaan perlu ajar budak kurang ajar yg nak tunjuk terror sangat baru belajar di u swasta..tk cerdik mana pun budak bangang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerajaan sekarang berhati lembut..dibubarkan ISA untuk mereka bersuara..

      Delete
  34. tak payah nak berlagak jadi hero laaaaa....

    ReplyDelete
  35. tukar xperlu..tp sejarah itu perlu diberitahu.. bendera merah putih

    ReplyDelete
  36. mentaliti penulis ni terbojok dgn fahaman komunis. Jiwa komunis menebal walau menikmati (menjilati) kemudahan yang sedia ada hasil dari usaha gigih perjuangan orang terdahulu. Apa motif kau kibar bendera tu? Kau x puas hati bendera tu tiada dlm silibus subjek sejarah? betul2 miskin!

    ReplyDelete
  37. konpom PR akan kalah teruk PRU-13 nanti..hahahahaha..57 kerusi disebelah sana hampir pasti miliK BN..

    ReplyDelete
  38. lepas ni akan kedengaran cadangan tukar nama MALAYSIA kepada SANG SAKA MALAYA..hahahahaha..

    ReplyDelete
  39. Berapa ramai orang Islam yg syahid menentang Inggeris ttp dipadam dari lipatan sejarah. Sejarah digubah seolah2 kemerdekaan tanpa pertumpahan darah.

    Tapi memang betul kalau dari persepsi Pertubuhan Kebangsaan Melayu. Kerana mereka semua bekas anak buah penjajah.

    ReplyDelete
  40. bendera ini kalau ditukar dengan JALUR GEMILANG memang menghina warga sabah/sarawak sumpah buruk bendera ni..lol. aku sanggup untuk pangkah BN utk mereka terus memerintah..org2 PR dah nampak racistnya..haha

    ReplyDelete
  41. Patut ada org tembak kepala ko ni biar mati.. Pengkhianat negara.. Malu la.. Berlagak pandai tp bln2 mintak mak bapak duit.. Keje pun mls.. Ada ati..

    ReplyDelete
  42. Sarawak dah bertukar bendera negeri banyak kali sejak zaman british..tak kecoh ponnn..elok je diorang..

    http://www.sarawak.gov.my/ms/about-sarawak/state-symbols/sarawak-state-flag

    ReplyDelete
  43. KENYATAAN PENGARAH JABATAN SIASATAN JENAYAH:
    Semasa perhimpunan janji bersih yang diadakan pada malam 30 Ogos 2012 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur telah berlaku beberapa insiden seperti berikut : -
    1.Beberapa individu yang mempamerkan bendera baru untuk mengantikan bendera Malaysia (jalur gemilang ) ;
    2.Beberapa individu yang bertindak memijak gambar pemimpin negara ; dan
    3.Seorang individu yang menunjukkan punggung atas gambar pemimpin negara ;
    Sehubungan dengan ini, satu laporan polis telah diterima, ia itu tun H.S.Lee repot 29960/12, pada 01 Sept. 2012.

    Siasatan sedang dijalankan di bawah seksyen berikut : -
    •Tindakan mempamerkan bendera baru untuk mengantikan bendera malaysia (jalur gemilang) disiasat di bawah Seksyen 4(1)(a) Akta Hasutan 1948 . Perbuatan ini boleh mengembangkan perasaan jahat dan permusuhan antara beberapa kaum atau golongan penduduk Malaysia ;
    •Tindakan memijak gambar pemimpin negara disiasat di bawah Seksyen 290 dan Seksyen 504 Kanun Keseksaan ;
    •Tindakan menunjukkan punggung di khalayak ramai disiasat di bawah Seksyen 509 Kanun Keseksaan.

    Pihak polis memandang serius perbuatan – perbuatan ini yang mengugat kestabilan negara. Berikutan dengan itu, pihak polis mohon individu –individu yang terbabit untuk tampil ke hadapan bagi membantu siasatan.
    Kegagalan berbuat demikian, pihak polis akan mengambil tindakan sewajarnya untuk mengesan individu – individu terbabit mengikut lunas undang-undang.
    Sebelum itu, pada 29 Ogos 2012, laporan polis telah dibuat bersabit dengan kegagalan penganjur perhimpunan janji bersih untuk mengemukakan pemberitahuan (notis) kepada Ketua Polis Daerah dalam tempoh yang ditetapkan, ia itu sekurang – kurangnya sepuluh hari sebelum perhimpunan diadakan.

    Singa Selatan dah pg mengaum kat Balai dah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus pun.... ambil je tindakan.. jangan sebab diorang tu masih berstatus 'pelajar' ke or penanam anggur gugur kes... lantak je hidup diorang lingkup. menyusahkan rakyat jer.

      Delete
  44. Tahniah kawan2. Kita bongkarkan sejarah ygtelahdipadam

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang dia bongkarkan...tetapi dengan cara yg salah...

      Delete
  45. Jika betul2 nak berjuang demi negara, saya mmg menyokong tapi nampaknya gila glamer je yang lebih.. dasar manusia gila glamer dengan menggunakan alasan perjuangan.. go to hell!

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  47. Ada kebenaran di dalam kupasan sejarah Melayu Raya kalian tetapi harus diingatkan juga sekiranya kalian punya buah fikiran atau cadangan ia boleh diusulkan melalui cara-cara yang betul. Mengibarkan bendera Sang Saka Malaya adalah sesuatu yang tidak logik sekiranya kalian inginkan sebuah kerajaan yang telus. Adakah ini metafora anda? Mungkin, tetapi ia tidak kesampaian dan secara tidak langsung melibatkan pihak-pihak yang lain.
    "Haluan Kanan" dan "Haluan Kiri" adalah suatu keputusan yang telahpun dibuat untuk memastikan kesejahteraan rakyat Malaysia sebagai negara yang berbilang kaum, agama untuk hidup dalam keadaan aman dan damai seperti apa yang kalian nikmati ketika ini (dari segi kemudahan, infrastruktur, pelajaran etc.) dan apa yang kalian lakukan ini merupakan suatu kejadian yang sangat menyedihkan.

    ReplyDelete
  48. aku pon xsetuju kalau bendera di tukar... tapi aku setuju kalau ad ayang mengatakan kita perlu ingat sejarah... kita xtahu sejrah yang betul kerana kita bukan berada dalam zaman tuh... yang penting keyakinan kita perlu percaya.. macam juga sejarah Rasulullah... kita percaya... xperlu nak merusuh apa2... yang kibar bendera tu pon satu.. kadang2 org akan salah anggap walaupon anda berniat lain... xsalah kalau anda nak bongkar sejarah ka.. apa ka.. tapi dengan cara yang betul dahulu.. cara A...kalau cara yang betul xjalan.. baru guna cara C terus... hahahah...

    kita jangan lupa... tiada yang lama tiada yang baru... walaupon kita dah ke depan.. kadang2 kita perlu pandang kebelakang sebagai peringatan kepada kita.. hidup ni macam naik kereta lah.. kadang2 pandang kiri, kanan... kdg2 pandang belakang.. macam tuu lah...

    ini pendapat aku ja... kalau salah tolong betulkan ekk...

    ReplyDelete
  49. kalau sang saka tak pernah diiktiraf sebgai bendera Malaysia then ia bukanlah bendera Malaysia..kalau sebab dikibar masa tuntut kemerdekaan then sape2 yg ada lagi bendera masa perang tuntut kemerdekaan dulu boleh la bawak kuar..tak kisah panji silat mana2 ke dulu ....

    ReplyDelete
  50. aku bersetuju untuk kita semua kenangi sejarah asal negara kita.tidak perlu tukar bendera.tapi orang jahil akan terus menghembur makian.yang hairannya mereka tergolong dari cerdik pandai yang tertutup minda.apapun aku telah belajar satu perkara iaitu 'SANG SAKA'.harap UMCO laknatullah,satu 'Israel' tak habis-habis.Islam Had-hari entah ke mana.sejarah juga tu.hehehe

    ReplyDelete
  51. Persoalan :

    - Kenapa bendera ni ada 2 versi? versi bintang pecah 11 dan versi bintang pecah 14?

    - Kenapa tak kibarkan "Bendera Rakyat"? Bendera yang pernah dikibarkan oleh AMCJA-PUTERA pada 10 Dis 1947 di bangunan Malayan Democratic Union dan diseluruh Tanah Melayu?

    - Betul kah sejarah bendera Sang Saka Malaya, sedangkan NAJWAN HALIMI sendiri mengaku mengubah bendera ni untuk sambutan kemerdekaan tahun 2007? http://www.najwanhalimi.com/2009/08/sang-saka-malaya.html

    Sang Saka Malaya tidak pernah wujud semasa PKMM. Alasan mengibarkannya bagi tujuan mengingati sejarah kemerdekaan jauh bercanggah dengan perjuangan AMCJA-PUTERA (gabungan PKMM bersama parti yang lain) yang menentang Perjanjian Persekutuan 1948 bagi menubuhkan Persekutuan Tanah Melayu.

    ReplyDelete
  52. ape nk sebok2...kalo gua bendera ape pon xde hal la...yg pnting caner negara ni ditadbir...lu sume kecah sgt apehal?!masing2 ade dalil...sampai mampos x habis2...skang citenye nk tuka gomen yg ade sbb ade org yg lebey ok...pastu kalo buat taik gk tuka la balik...ape susah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape Susah? we ko tgk la pihak satu lagi tu camne? Lebih penting kan diri ngan racist... Kalo buat taik tukar balik? Jangan harap la senang... waktu nak tukar balik tu dah banyak hak2 org melayu kene rampas dah Dari tanah hingga la ke harga diri hang tu...

      Delete
  53. The Sang Saka Merah Putih is the Indonesia national flag.
    The Sang Saka Malaya is the boys' fantasy flag.

    The two flags are very similarities in many ways.

    These "misguided" boys (the bloggers) which I refused to honor and name them had place their rationalities somewhere between their lower abdomen and gluteus Maximus, diplomatically speaking.

    Boys, if you find out that Jalur Gemilang has no significant impact in your lives, please renounce your Malaysia citizenship and migrate out to the land where they fly the Sang Saka Merah Putih.

    You guys deserved to be there. Period. Many Malayans and Malaysian had died defending this Flag. Please do not dishonor them with your flag.


    ReplyDelete
  54. Bermula dari Kerajaan Sriwijaya yang beragama animism (agama menyembah hewan dan pokok) di Indonesia. Kerajaan Sriwijaya melakukan perniagaan dengan kerajaan2 di China dan di Arab (Islam). Warna MERAH dari China dan warna PUTIH dari Islam (Arab), sehingga bendera (panji) MERAH PUTIH dipergunakan oleh Kerajaan Sriwijaya

    Islam mengubah Kerajaan Sriwijaya menjadi kerajaan Melayu di Riau Indonesia dengan bendera MERAH PUTIH. Raja Melayu mempunyai 4 orang istri dan banyak anak. Pangeran Parameswara pindah ke Singapura untuk menghindari perang saudara, bendera MERAH PUTIH juga dipergunakan oleh Parameswara pada waktu itu

    Kerajaan2 Melayu di Malaysia juga menggunakan bendera MERAH PUTIH dengan gambar bulan bintang atau gambar keris kecil di dalam bendera. Panji MERAH PUTIH dipergunakan di kerajaan2 Melayu kuno untuk mencegah perang saudara di antara sesama Kaum Melayu pada waktu itu

    Berakhir dengan Indonesia dan Singapura masih menggunakan panji MERAH PUTIH untuk menghormati budaya Melayu, tetapi sekarang Malaysia menggunakan panji JALUR GEMILING, karena Malaysia tidak menghormati budaya Melayu

    Wasalam

    Haji Muhammad Abdullah
    Jakarta Indonesia

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo... agak2 kalau malaysia tukar bendera merah putih nanti tak kena tuduh curi budaya kah? kedutaan malaysia di indonesia tak diserbu pendemonstrasi?

      orang malaysia jual bakso pon sudah dituduh mencuri budaya! puiih

      kalau kamu hormat budaya melayu tak perlulah wujud ganyang malaysia di negara kamu!!

      Delete
    2. seharusnya bapak abdullah perlu meneliti apa yang dicakapkan...apa yg dilontarkan selalunya yang terbuku dari hati bapak...

      Delete
  55. eleh mamat ni cakap gegar2..tarik ke balai pastu call mak bapak dia..menangis aku rasa..pastu tobat dh.buat report polis bgs ni..pastu polis mesti buat siasatan..reman 7ari pun jd la..kiki

    ReplyDelete
  56. jgn gado2..bkn ssh pun nk kenakan mamat ni..janji ada yg buat report polis..apa la ssh sgt..

    ReplyDelete
  57. Asalamualaikum,
    Saudara sebelum darah muda saudara mendidih2 menegak kan benang yang basah, saudara perlu fikirkan ibu saudara dan keluarga saudara yg tercinta,yang menjaga mendidik ,bersusah payah membesarkan saudara,setitik air mata ibu saudara itu sangatlah bernilai.saya rasa saudara tentu tahu hukum Allah di sebalik hukum alam..selagi mereka masih ada hormati mereka sayangi mereka..jangan terlalu mengikut darah muda saudara itu..berpijak la di bumi yang nyata...ingatlah mereka..al fatifah

    ReplyDelete
  58. mcm bendera umno je, cuma x de keris dlm bulatan je.
    lg pu sedara, mana yg dah ada tu dikekalkan la..
    benda mcm ni nnt ada pihak ke-3 yg menangguk di air yg keruh jadiknya.
    so simpan je la hasrat ko tu ye...
    lau ko rasa nak menegakkan keadilan sgt, pegi la Palestin peranglah lawan yahudi laknatullah...

    ps: komen aku ni x bermaksud aku berpihak pada mana2 parti politik. aku sebagai anak Malaysia.
    jgn nnt pula ko nak ubah nama Malaysia tu pulak dah le..

    ReplyDelete
  59. Hahaha. Ini lah akibatnya jadi budak suruhan Hishamudin Rais.Kalau ko kena lokap ada dia nak tolong.Dia gelakkan lagi ada le kakakakakak

    ReplyDelete
  60. SAYA BENCI MANCHESTER UNITED

    ReplyDelete
  61. info yg sangat baik sebenarnya supaya kita mengingati sejarah sebelum ini...serupa jugak macam sejarah wujudnya lagu Negaraku...kalau tak, sampai skrg tak tau rentak lagu nie asalnya dari lagu Terang Bulan... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengenai lagu Negaraku, Terang Bulan.... terdapat kekeliruan fakta disini...
      Tetapi seharusnya
      1... (sekitar 1888)
      Lagu Negaraku mulanya dipilih drp lagu rasmi negeri Perak yang berasal daripada Pulau Mahé di Kepulauan Seychelles, telah dibawa pulang oleh Sultan Abdullah setelah Baginda selesai menjalani hukuman dibuang negeri ke Kepulauan Seychelles. Lagu ciptaan penggubah Perancis, Pierre Jean de Beranger, kemudiannya telah diberikan seni kata baru dan dinamakan "Allah Lanjutkan Usia Sultan" seterusnya dijadikan lagu rasmi Negeri Perak Darul Ridzuan pada sekitar 1888. Liriknya ditulis oleh Raja Ngah Manur bin Raja Abdullah.
      2... (sekitar 1920 - 30an)
      Setelah diperkenalkan lagu Allah Lanjutkan Usia Sultan oleh Sultan Abdullah. Lagu ini kemudiannya diambil sebagai lagu Terang Bulan sekitar 1920 - 30an dan dipentaskan oleh kumpulan bangsawan di Singapura. Nada yang sama kemudian diperkenalkan oleh "Indonesian Bangsawan" (Opera), yang sedang mengadakan pementasan di Singapura pada tahun 1920. Melodi tersebut kemudian menjadi sangat terkenal dan kemudian dinamai "Terang Bulan".
      3... (tahun 1947)
      "Mamula Moon" ialah sebuah lagu klasik dgn rentak gaya Hawaii yang dinyanyikan oleh kumpulan Felix Mendelssohn & His Hawaiian Serenaders. Lagu ini dimuatkan dalam album Paradise Isle dan diterbitkan pada tahun 1947. Irama lagu ini mempunyai persamaan ketara dengan lagu "Lagu Terang Bulan".

      Delete
  62. cina,india ketawa berdekah2 tgk melayu berpecah belah..mari lah kita bersatu...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. India kurang gelak... Yang gelak sampai punggung jatuh tu cina je... diorang yg bermati-matian nakkan Malaysia ni untuk bangsa diorang ni dari dulu lagi dah. Tgk populasi diorang pun dah nak same ngan melayu.

      Delete
  63. Apabila ia mengibarkan bersama Bersih tu yang jadi masalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersih sangat ke? Nampak kotor je beban kat bahu kiri tu pun dah menggunung. Tp ade golongan tu x payah hitung la... dah mmg dlm golongan forsaken dah pun sampai mase nnt

      Delete
  64. Lawak betul la bile individu yg menulis ni kate x menyokong mane2 parti tp pautan laman blog die penuh dgn link2 laman parti PR.

    ReplyDelete
  65. memeng bangang yang buat blog nie.,,, sial tak layak jadi rakyat negara berdaulat... dasar makan duit mak bapak bukan tau susah senang nak jaga negara... bangganggg

    ReplyDelete
  66. orang selatan thai angkat jalur gemilang time lpas merdeka ritu

    penduduk indon kt sempadan indon-sarawak letak jalur gemilang kt kampung2

    rakyat jalur gemilang yg mcm ni : bodoh.

    bila dah jadi kes polis baru nak tau takut. barulah nak buat2 kaji sejarah apebodoh suma.. kalau betul semata2 memperingati sejarah knapa ade kertas tulis jalur gemilang must go/change malam tu????

    kesian la tgk bdk2 mcm ni.. nampak dek puak indon sah2 kene ganyang malaysia sbb ciplak bendera diorg.

    ReplyDelete
  67. Taniah dan terimakasih telah membantu meluruskan sejarah yang sudah di belokkan oleh british dan kerajaan masa tu....selama nih pejuang" PKMM terutama datok saya Ibrahim yaakob. disorokkan yg lebih keji difitnah dengan berbagai isue negatif ......anak muda harus berani bicara benar walau pedih.....dimanapun negara anak mudalah yang bisa mengubah sejarah...mudah-mudahan banyak anak muda malaya seperti kamu semua

    atas nama
    keluarga Ibrahim yaakob
    http://www.facebook.com/pages/Ibrahim-Haji-Yaakob/100250213365340

    ReplyDelete
  68. Sang Saka tersebut adalah bendera yg digunakan kumpulan yg menyokong pembentukan Indonesia Raya dan sentimennya dibawa pertama kali ke Tanah Melayu oleh Kesatuan Melayu Muda (KMM) pada 1938 pimpinan Ibrahim Yaakob.

    Ibrahim Yaakob adalah presiden dan pengasas Kesatuan Melayu Muda (KMM) dan tokoh politik Melayu pertama yang menentang kerajaan penjajah British.

    Namun begitu Ibrahim Yaakob telah menjadi nasionalis mengagumi idealisme dan karisma Sukarno yg memperjuangkan NASAKOM (Nasionalisme, Agama, dan Komunisme) dibawah gabungan PKI (parti KOMUNIS Indonesia)

    Perkara yang diperjuangkan kumpulan KMM ini adalah memerdekakan Tanah Melayu, tetapi dengan cara bergabung dengan Republik Indonesia Raya atau Melayu Raya

    Titik utama Rakyat Melayu menolak gabungan dgn Indonesia Raya apabila Suharto bersama masterplan Amir Syarifudin PKI dalam komplot pembunuhan Sultan-sultan Sumatera Timur dan para kerabat yang mempunyai nama Raja, Tengku dan Wan.

    Namun majoriti orang Melayu di Tanah Melayu ketika itu tidak bersetuju perjuangan mereka kerana orang Melayu mendukung institusi Raja-Raja Melayu dan Islam

    Parti yang mendukung pembentukan Indonesia Raya telah diharamkan, tetapi penyokongnya masih ada, jadi mereka cuba membuat pembohongan besar dengan cuba menukar sejarah kononnya itu adalah bendera asal.

    Ibrahim Yaakob melarikan diri ke Indonesia, malah dilantik sebagai ahli parlimen Indonesia dan menukar nama kepada Iskandar Kamel. ( Buku Mustapha Hussain (2005) menuduh Ibrahim Yaakob membawa wang dua guni dan ketulan emas ke Indonesia pada tahun 1945 serta mampu membeli hak keatas surat khabar Warta Malaya.

    ReplyDelete
  69. Maaf terdapat typo sy tertulis diatas...|
    "Suharto bersama masterplan Amir Syarifudin"
    sepatutnya
    "Sukarno bersama materplan Anir Syarifudin"

    Titik utama Rakyat Melayu menolak gabungan dgn Indonesia Raya apabila Sukarno bersama masterplan Amir Syarifudin PKI dalam komplot pembunuhan Sultan-sultan Sumatera Timur dan para kerabat yang mempunyai nama Raja, Tengku dan Wan.

    ReplyDelete
  70. MMG APA YG KORANG TULIS TU BETUL... MEREKA ADALAH PEJUANG KEMERDEKAAN BERHALUAN KIRI... DLM PELAJARAN SEJARAH MMG ADE SEBUT SEMUA PERSATUAN-PERSATUAN TU.. TP DIORANG NK MERDEKA MEWUJUDKAN INDONESIA RAYA... DAN YG BERHALUAN KANAN NK MENUBUHKAN MALAYSIA..TP KORANG KENE JUGAK KAJI SEJARAH KEMERDEKAAN INDONESIA.. ADAKAH KORANG TAU INDON TAK PERNAH MENANG MENENTANG BELANDA... KEMERDEKAAN BELANDA DIPEROLEH MELALUI RUNDINGAN MEJA BULAT... SUKARNO MEMBAYAR 4.3 BILLION GUILDER UNTUK MERDEKA.. DAN 600 JUTA GUILDER LAGI UTK BEBERAPA PERUSAHAAN BELANDA DI INDONESIA.. MALAH BYK PELANGGARAN PERJANJIAN YANG DI LAKUKAN SUKARNO SEHINGGA BELANDA MELANCARKAN POLICE ACTION.. SUKARNO ADALAH ORANG YANG BERTANGGUNGJAWAB MENYEBABKAN EKONOMI INDON MELESET SEHINGGA INFLASI MENCAPAI 600%... SEBELUM 1949 RUPIAH DIKIRA 3.8 RUPIAN BERSAMAAN 1USD.. SELEPAS ITU RUPIAH DIKIRA DLAM RATUS RIBU DAN JUTA... KERANA NK BAYAR UTANG PUNYA PASAL, SUKARNO MENCETAK DUIT SEMAHUNYA... HASILNYA RKYAT MENDERITA SEHINGGA KE HARI INI.. SUKARNO membeli De Javasche Bank pada harga 120% lebih tinggi dari nilai sebenar.. ITU BELUM LAGI PASAL PERANAN SUKARNO SEMASA PENDUDUKAN JEPUN... SUKARNO YANG BERTANGGUNGJAWAB ATAS KEMATIAN KEHILANGAN JUTAAN RAKYAT INDON YANG DIJADIKAN HAMBA KEPADA JEPUN... BELIAU BERTANGGUNG JAWAB MEREKRUT JUTAAN INDON MENJADI ROMUSHA KEPADA PENJAJAH JEPUN... ALHAMDULILLAH PEJUANG KEMERDEKAAN BERHALUAN KANAN YANG MENANG... JGN LUPA PARTI ISLAM SEMALAYA BERSAMA-SAMA MENYERTAI PILIHANRAYA PERTAMA.. MEMBUKTIKAN PARTI PAS MENGIKTIRAF KEMERDEKAAN YANG DIBAWA GOLONGAN BERHALUAN KANAN... SO KORANG SILALAH MOHON JADI WNI(WARGA NEGARA INDONESIA)

    ReplyDelete
  71. korang memang bangang... sebenarnya idaman korang nk jadi rakyat mana?
    1. indonesia raya
    2. republik rakyat malaya

    ReplyDelete
  72. Salam hangat, I am Indonesian. Mengapa menjadi panas begini? sejarah adalah pelajaran yang mesti kita ingat untuk menjadi modal kita melangkah maju. bukan untuk memperburuk keadaan terkini. Aku pernah baca tentang panji GULA KELAPA (warna MERAH PUTIH) bahwa bendera majapahit, sriwijaya, dan lain2 dulu juga memiliki warna dasar merah putih. warna panji merah putih sudah lazim sedari dulu, ada di nusantara: dan kini berevolusi menjadi bendera indonesia, singapura, malaysia (jalur gemilang dan sang saka malaya) semuanya membuat aku diingatkan bahwa kita saudara, aku merasa sesaudara dengan semuanya. aku teringat akan betapa eratnya nusantara raya. Dulu kita semua adalah sesaudara, dengan panji2 yang serupa (dengan beberapa variasi tentunya). So, kiranya kita tidak perlu phobia dengan merah putih. Kita memang beda negara tetapi nenek moyang kita sungguh bersaudara. Aku merasa tersedarkan bahwa indonesia dan malaysia adalah kawan karib sejak jaman dulu kala, apapun persoalan politiknya. Semoga kejadian sang saka malaya bisa kita ambil segi baiknya dan kita buang segi buruknya. Salam merah putih dari Indonesia.

    ReplyDelete
  73. hidup susah mati pun susah... mati pun kena pegang bendela....

    ReplyDelete
  74. Indons - please stay out of this debate.

    We don't want the Sang Saka Malaya to replace our soveriegn Jalur Gemilang

    We do not appreciate the Indon's Sang Saka Merah Putih flag to be inspiration of our Malaysia Jalur Gemilang.

    We don't want to copy anthing that smells and looks like Indon. Ever.
    We don't want.

    So if any of the Malaysia citizens who feel certain affinity to Indonesia, please migrate to that country and become the Indonesian citizen.

    It is a good riddance for these bloggers because they are treasonous!!!!






    ReplyDelete
  75. Saya berpendapat penulis begitu bodoh mempertahankan pengibaran sang saka malaya oleh pertubuhan pertubuhan yang sama sekali ditolak rakyat.

    Bendera jalur gemilang telah menjadi panji negara selama 50 tahun, askar, rakyat malaysia telah bergadai nyawa membawa panji ini.

    Soal isu bendera juga disoalkan di australia di mana golongan anti monarki mahukan bendera baru bagi menonjolkan aistralia sebagai bukan negara naungan britidh yang unik tetapi ditolak kerana rakyat australia berpendapat negara mereka banyak membangun siring dengan benderanya dan nenghargai bahawa askar dan rakyat australia berkorban mrmbawa panji australia seperti di perang dunia pertama dan kedua.

    Dengan, saya amat kecewa dan marah kerana saudara blog ini yang nyata jahil dan biadap mempersoalkan nasib negara ini dalam realiti KMM.

    Panji sang saka malaya hanya menjanjikan kecelakaan sekiranya hala tuju negara bergabung dengan indo raya,lihatlah sehingga hari ini keadaan negara sang saka merah, kemiskinan, korupsi..itulah janji KMM dan barua komunis.

    Sedih sekali saudara bodoh gagal makna sebuah bendera negara yg berdaulat, sama bodoh dengan golongan syiah melayu yg baghal mahukan malaysia menjadi syiah mahupun golongan usrah yang mahukan umat melayu diarabkan, anda pulan mahu mengindonkan melayu?memang banyak melayu bodoh dengan angan angan macam anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha Aku statement kau tentang MELAYU yang nak jadi Arab lebih dari orang arab ni..Tak habis2 nak MengARABkan orang2 Melayu..celaka betul golongan ni!

      Delete
  76. Take a peep on this post too.. another Malaysia?? http://yasirtamizi.blogspot.com/2012/08/bendera-malaysia-yang-sebenar.html

    ReplyDelete
  77. Budak yang menulis blog ni bukan sahaja bodoh malahan mudah dihasut & dibakar perasaan membenci pemimpin. Tak tahu menilai sejarah & muslihat orang gila kuasa. Ini yang kata nak jadi pemimpin masa depan? Nauzubillah...

    ReplyDelete
  78. KMM mempertahankan hak orang Melayu? Balik tadika dan teruskan pembelajaran

    ReplyDelete
  79. Sedara, saya mlm Merdeka balik kerja lewat dari area KLCC. Org lain berduyun gi sana nak tgk bunga api. Esoknye kerja lagi, walo pun cuti umum. Jadi pengertian Merdeka saya, berkorban demi kesinambungan ekonomi negara. Sumbangan sy yg sgt kecil digabungkan dgn hasil beribu lagi warganegara Malaysia lain yg memastikan infrastruktur negara tidak lumpuh. Cukuplah perspektif sebegitu yg memberi kepuasan hati sendiri. Sy pun masa remaja mlm Merdeka terbawa-bawa ikutan hati nak rasa relevant dgn sambutan merdeka, ikat bendera kat motor pastu merempit smpi subuh. Bendera xbeli pun, ambil tanpa kebenaran jer yg org lain gantung. Tp kira tak extreme la cam sedara smpi kecoh satu Malaysia. Semangat tu dah berkobar tp ada nilai ker? Cadangan sy kalo betul nak memperingati jasa2 pejuang kemerdekaan, sedara cuba la kesan mana diantara mereka yg masih hidup. Ziarah dan tanya khabar die. Berganda nilai dr apa yg sedara buat. Org tua tu betul2 akan rasa yg jasanye diperingati. Asik2 wartawan jer yg wat kerja tu. Kwn2 yg lain yg baca blog ni pun mungkin boleh tepuk dada pikir balik betul cara sambutan kemerdekaan yg kita pernah buat. Mungkin lagi senang nak jadi hakim apa yg adik kita ni buat? Yg mana kita nampak terpesong tu, kita cuba tegur la elok2. Saya tak rasa la masa depan adik kita ni gelap pas kena panggil polis. Org yg rogol budak belasan tahun pun lepas hukuman berat "kunun2" sebab hakim rasa pastu diorg leh insaf & jadi insan berguna pada masa depan. Sedara pas ni leh amik mana2 pengajaran dr isu ni. Cam org2 yg komen kat sini, & juga yg sedara sendiri kenal, mana2 lagi senior la dr sedara, boleh bagi nasihat mcm mana boleh buat lebih baik lagi dr apa yg diorg pernah buat.

    ReplyDelete
  80. Bila kita kata org bodoh dan tdk tau sejarah, rupanya kita lagi buta sejarah. Coba kaji balik , adakah Malaysia yg d jajah dan d merdekakan atau yg di jajah e2 persekutuan tanah Melayu ( Malaya ), Sabah dan Serawak? Dalam sejarah Malaya merdeka 31, Ogos 1957 dan Sabah Sarawak Merdeka 31 Ogos 1963. Jadi d mana sejarahnya yg Malaysia Medeka sudah mencapai umur 55 thun? Mohon pencerahan dari yg mengatakan bijak pandai sejarah d atas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indon,sekarang kau jawab..Kalian merdeka pada tahun 1945 atau 1949?

      Sekarang jawab lagi..Apakah NKRI sudah wujud pada tahun 1945? Bagaimana pula RIS yang ditubuhkan pada tahun 1949?

      Dan kalian sangat berbangga dengan perjuangan kalian dalam Menentang Belanda,dan persoalannya..adakah pada tahun 1945 kalian menentang belanda atau mendapat kemerdekaan secara curian kerana kekalahan jepang?

      Indon semua langsung mati bila ditanya soal Kemerdekaan mereka..lagi satu Don..jangan lupa..kalian setiap Tahunnya membayar 600 juta gulden ke Belanda..kasihan kalian..kok surat perakuan kemerdekaannya masih di tangan Tanter Beaxtrix? xixixixixixi

      Delete
    2. Ok, kami adalah bangsa beradab yang tak buta kerana taksub pada negara.
      Sila baca perspektif yang lebih beragam berikut ini,
      http://dinasulaeman.wordpress.com/2010/08/17/paradoks-hubungan-indonesia-belanda-analisis-poskolonialisme/

      Indonesia mengisytiharkan kemerdekaannya dalam suasana serba darurat. Di rumah seorang Laksamana Maeda yang tak tahu-menahu kegiatan mereka. Dengan bendera Sang Saka yang bagian putihnya diambil dari kain seprei di rumah Sukarno, dan bagian merahnya ditebus dari tenda kain warung penjual soto di Jakarta. Itulah Sang Saka yang kami banggakan, dijahit dengan tulus oleh ibu Fatmawati.
      Kalian tahu? Tiang bendera kami hanya sebuah tiang dari bambu.
      Bendera dikibarkan diiringi lagu kebangsaan yang sudah kami nyanyikan sejak tahun 1928, saat pemuda-pemuda kami bersumpah sebagai bangsa yang satu.
      Kalian tahu? Hadirin peserta upacara Proklamasi Kemerdekaan tak sampai bilangan 100 orang. Bandingkan dengan "kemerdekaan" kalian yang diiringi 101 dentuman meriam disaksikan utusan negeri-negeri koloni dari "Yang Mulia Paduka Queen" di lapangan merdeka dalam upacara yang besar. Kalian tahu? setelah pengisytiharan kemerdekaan kami itu banyak peserta upacara proklamasi yang ditangkap Jepun. Ya, Republik Indonesia kami lahir pada 17 Ogos 1945.
      Kami memang "mencuri" hak kami itu dalam masa kekalahan Jepang, yang hendak bersandiwara memberikan Indonesia kemerdekaan. Namun Sukarno sudah menyadari bahwa Maharaja Jepun enggan memberikannya setelah Sukarno bersikukuh meminta wilayah Indonesia adalah seluas imperium Majapahit yang selama ini ada dalam sejarah nusantara.
      10 November 1945, balatentara British dan Belanda berusaha menggagalkan kemerdekaan kami, maka rakyat-tentera-ulama kami siap mempertahankan kemerdekaan dengan jihad. Panglima British, Brigadier Mallaby mati di dalam peristiwa yang ditulis dengan tinta emas dalam sejarah: The Battle of Surabaya.
      Ya, kami memang membayar tiap tahun ke Belanda untuk membayar aset-aset Belanda yang kami rebut dari Belanda saat itu. Karena, sekali lagi, kami ini bangsa beradab. Orang merdeka membayar hutang-hutangnya bukan?

      So, saudaraku. Kami ini bangsa yang tahu sejarah karena dalam semua keluarga kami mewarisi kisah datuk-datuk kami yang berjuang atau mati dalam pertempuran-pertempuran itu. Tiap keluarga di Indonesia menyumbangkan darah dan nyawa untuk kemerdekaan. Apakah Anda memiliki kakek/datuk yang turut berjuang merebut kemerdekaan seperti datuk-datuk mujahid kami?

      Delete
  81. Asalamualaikum salam sejahtera kepada Rakyat Malaya, saya orang Indonesia atau tepatnya Negara Kesatuan Republik Idonesia, yang dibangun oleh darah dan tangis air mata datuk-datuk kami, negara kami negara kebangsaan yang terdiri- dari berbagai suku bangsa dari suku aceh, melayu, jawa, bugis sasak sampai suku dani dan asmat yang berada di papua singkatnya kami adalah keluarga besar yang bersatu dibawah panji Indonesia raya (negara nusantara), memang saya akui sekarang bangsa saya sedang terkesan terlihat bergaduh satu sama lain namun sekarang kami sedang belajar untuk berintrospeksi diri roda terus berputar saya yakin suatu saat atas berkat Alloh swt kami akan kembali kuat dan bersatu mengusir kekuasaan Amerika dan British dan membebaskan saudara nusantara Kami dari TIpu Muslihatnya dan mendapatkan kemerdekaan yang hakiki. presidenku Sukarno bukanlah seorang yang biasa ia mempunyai cita-cita yang luhur untuk membebaskan sudara-saudaranya dari penjajahan secara implisit maupun eksplisit walaupun bahasanya memang saya akui agak kasar "ganyang malaysia" itulah cara ia untuk mengobarkan semangat kami, namun ia bukan bermaksud utuk memerangi rakyat Malaya sekali lagi bukan memerangi rakyat Malaya beliau hanya memerangi Britis dan pembantu-pembantunya yang ingin melakukan penjajahan secara tidak langsung di asia tenggara ini, jadi sekali lagi kepada saudara kami rakyat Malaya janganlah Berburuk sangka dengan Presiden Kami, ia punya maksud yang baik walaupun cara dia menyampaikan kurang berkenan di hati kalian. dan saudara kami rakyat Malaya jangan tertipu oleh berita di TV kami yang memperlihatkan kecendrungan kami untuk memusuhi kalian sekali lagi bukan itu maksud presiden kami Soekarno, sekali lagi kami tidak pernah membenci Rakyat Malaya kami hanya tidak menyukai cara pemerintah dan sebagian kecil oknum orang anda, memperlakukan saudara kami itu saja, maafkan jika ada bahasa saya yang kurang berkenan. wasalamualaikum merdeka !!!!

    ReplyDelete
  82. Pengaruh indonesia dlm perjuangan malaya merdeka mmg ada dlm sejarah. Hanya ahli umno tak dapat terima sejarah sbb kebanyakan mereka org bodoh kata mahathir. Yg benar itu pahit. Di malaysia kalau tak buat camni tak dapat perhatian langsung. Debat piala perdana mentri utk budak skolah tapi perdana mentri sendri takut nak debat. Ahli umno lagi lagi takut debat...maki hamun dia org pandai la..sbb ilmu tak ada....tong kosong mmg bunyi kuat...

    ReplyDelete
  83. bang, aku orang johor. jangan pakai (SINGA SELATAN) lah, loya tekak aku baca. apa yang kau buat ni ke"bingai"an yang nyata. x usah nak duga laut kalau kail xberapa panjang. bukan pasal politik konon....boleh blah. kau buat sebab kepentingan politik. hati kata lain, mulut kata lain, yang bestnya: baju pun dah nampak kau mmg kuda politik orang lain...

    ReplyDelete
  84. Bermula dari Kerajaan Sriwijaya di pulau Sumatra Indonesia. Rakyat kerajaan Sriwijaya beragama Animism. Mereka menyembah hewan, pokok dan roh nenek moyang mereka sendiri. Kerajaan Sriwijaya menggunakan panji sang saka (MERAH PUTIH), karena kerajaan Sriwijaya melakukan perniagaan dengan kerajaan2 di China dan kerajaan2 Arab di Timur Tengah.

    Panji sang saka (MERAH PUTIH) dipergunakan oleh kerajaan Sriwijaya karena perniagaan dan perdagangan, warna merah dari China dan warna putih dari Islam. Orang2 China menyebut kerajaan Sriwijaya MA LA YA (negri yang indah). Para pedagang Arab menyebarkan agama Islam di Kerajaan Sriwijaya, sehingga kerajaan Sriwijaya berubah menjadi kerajaan Melayu.

    Kerajaan Melayu di pulau Sumatra Indonesia menjadi besar karena Islam. Raja Melayu mempunyai banyak istri dan banyak anak, pangeran Parameswara pindah ke Tamasek (Singapura) untuk mencegah perang saudara antara sesama para pengeran. Pangerang Parameswara membawa panji sang saka (MERAH PUTIH) ke Singapura untuk mencegah perang saudara di antara sesama Kaum Melayu di pulau Sumatra Indonesia dengan Kaum Melayu di Singapura.

    Kaum Melayu juga menyebar ke Kedah Malaysia dari Singapura, mereka juga mengunakan panji sang saka (MERAH PUTIH), Kaum Melayu di semenanjung Malaysia berasal dari Singapura dan dari Indonesia, mereka bukan orang asli, karena orang2 asli di semenanjung Malaysia adalah Kaum Iban. Kaum Melayu di Malaysia adalah para pendatang, Kaum Melayu di Malaysia bukan penduduk asli.

    Sekarang Malaysia sudah tidak menggunakan panji sang saka (MERAH PUTIH), karena panji JALUR GEMILANG telah menyingkirkan panji SANG SAKA (MERAH PUTIH).

    KESIMPULAN

    MALAYSIA IS TRUELY ASIA

    INDONESIA IS TRUELY MELAYU

    ReplyDelete