Khamis, 15 September 2011

Pejuang Bangsa Melayu Menghapuskan Tulisan Jawi?


Ramai yang mungkin tidak sedar, Tulisan bagi bahasa Melayu adalah tulisan jawi pada suatu ketika dahulu. Kerajaan-kerajaan Melayu yang masyhur seperti kerajaan melayu Melaka menggunakkan tulisan jawi dalam penulisan seharian mereka, termasuk dalam urusan rasmi kerajaan. Masyarakat melayu pada ketika itu, Menggunakkan tulisan jawi selepas kedatangan islam ke tanah melayu. Sejak itu, tulisan jawi digunakkan secara komersial dan mninggalkan tulisan lama iaitu tulisan Rencong. Selepas menerima islam, kerajaan-kerajaan melayu terus membina empayar dan penguasaan dalam perdagangan, terutama perdagangan rempah, sehingga dicemburui kuasa-kuasa lain. Bahasa melayu juga diangkat sebagai “Lingua Franca” sekaligus tulisan jawi juga turut diangkat sebagai medium bagi tulisan Bahasa Melayu.

Contoh : Tulisan Rencong


Namun hari ini, Kegemilangan tulisan Jawi hanya tinggal kenangan. Kerajaan Malaysia umumnya dan orang Melayu khasnya tidak lagi mengangkat tulisan jawi sebagai tulisan rasmi. Tulisan jawi telah digantikan dengan tulisan rumi, Hasil dari pengaruh penjajah British. Permulaan kepada pengakhiran tulisan jawi, ialah selepas perlaksanaan Akta Bahasa 1963 ketika mana tulisan rumi telah dijadikan tulisan rasmi di dalam urusan kerajaan khususnya di dalam sistem pendidikan. Pastinya yang bertindak menghapuskan tulisan Jawi ini adalah kerajaan yang memerintah yang kononnya memperjuangkan nasib melayu iaitu United Malay National Organisation (UMNO). Perjuangkan nasib melayu sehingga tergadai tulisan Jawi yang kita banggakan.

Perkara ini boleh saya klasifikasikan sama seperti pengorbanan yang dibuat oleh Mustafa Kamal Athartuk kepada kerajaan turki. Selain mengubah azan dalam bahasa Turki, Mustafa bertindak melatinkan tulisan Turki yang asalnya menggunakan huruf Arab. Kesannya sama seperti di Malaysia, Apabila Orang Melayu tidak mahir dalam tulisan jawi menyebabkan sukar dalam membaca Al-quraan. Adakah UMNO juga adalah alat penjajah seperti Mustafa Kamal Athartuk untuk merosakkan akidah umat Islam? Wallahualam...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan