Selasa, 13 September 2011

Dimana keaslian lagu “Negaraku”?



` Barangkali ramai yang tidak tahu, dari mana asal-usul lagu “Negaraku” yang menjadi Lagu kebangsaan bagi Negara Malaysia. Lagu ini yang menjadi kebanggaan Rakyat Malaysia. Namun sebelum layak dibanggakan, kita Harus tahu sejarah dan asal-usul lagu “Negaraku” ini.

Lagu ini dikatakan diambil dari lagu "La Rosalie" yang digubah oleh Pierre-Jean de Béranger (1780-1857), Komposer Perancis. Iagu ini menjadi sebuah lagu Perancis yang popular, dan tersebar sehingga kepulauan Mahe di Seychelles. Populariti lagu yang tersebar diseluruh wilayah yang diduduki Perancis di Lautan Hindi dan sampai sejauh sebagai Kepulauan Melayu pada lewat abad ke-19.

Kemudian melodi lagu ini menjadi lagu negeri Perak dengan tajuk "Allah Teruskan Usia. Lagu negeri ini telah dicipta semasa lawatan negara Sultan Idris Perak ke England pada tahun 1888. Baginda sedar bahawa lagu negeri tidak wujud untuk menyambut Sultan. Dalam pada itu, Raja Mansur Ibni Sultan Abdullah, tidak berani untuk memberitahu bahawa lagu kebangsaan tidak wujud dan begitu sebaliknya beliau meminati lagu dari Seychelles, melodi yang asalnya ditulis oleh Pierre Jean de Beranger. Selepas baginda bertitah kepada Sultan mengenainya, sultan menerima lagu itu sebagai lagu. Lirik lagu Allah Teruskan Usia Sultan' telah ditulis oleh Raja Ngah Manur bin Raja Abdullah.

Lagu itu kemudiannya di jadikan lagu opera oleh bangsawan Indonesia , yang kemudian membuat persembahan di Singapura. Dalam masa yang singkat , melodi lagu ini menjadi sangat popular dan telah diberikan nama lagu 'Terang Bulan (Bright Moon)'. Selain daripada maruah dan martabat sebagai Lagu Negeri Perak, melodi lagu ini menjadi lagu hiburan yang amat popular dan diminati pada tahun 1920 dan 1930. Lagu itu juga dieja sebagai 'Terang Boelan'.

Rakaman tertua lagu ini di Indonesia yang dikenali "Terang Boelan" telah dicipta oleh Hague krontjong ensemble Eurasia di London (Edison Bell Studio) pada tahun 1928. Eurasia adalah band yang dibentuk oleh pelajar-pelajar Indonesia dari Leiden dan Delft dan Maks Hannie memainkan gitar krontjong (keroncong). Kemudian, Lagu "Terang Boelan" terkenal di Indonesia dan Belanda sejak akhir tahun 1930-an. "Terang Boelan" dinyanyikan semula oleh Penyanyi Saiful Bahri pada tahun 1938. Lagu ini telah digubah dalam berbagai versi dan dinyanyikan oleh ramai penyanyi, dari penyanyi Indonesia mahupun Belanda. Pada tahun 1947, Felix Mendelssohn & His Hawaiian Serenades mengubah lagu ini dengan judul "Mamula Moon".

Kemudian lagu ini diangkat menjadi lagu kebangsaan Negara, dengan judul ‘Negaraku’. Saya berharap para pembaca merenung sejenak, adakah layak melodi lagu ini dijadikan melodi lagu kebangsaan?. Teringat peristiwa, ketika konfrentasi Malaysia dan Indonesia, Soekarno memasang Lagu ‘Terang Boelan’ ketika kunjungan Tunku Abdul Rahman ke Indonesia, bertujuan menghina lagu ‘Negaraku’. Boleh saya katakan lagu ‘Negaraku’ tidak mempunyai nilai identitinya yang tersendiri untuk diangkat dan dijulang selaku lagu kebangsaan. Amat memalukan bagi kita yang bergelar rakyat Malaysia. Kerana lagu kebangsaan sering berkait rapat dengan Maruah sesebuah Negara.

18 ulasan:

  1. kenapa ko post tajuk nie....so ko rasa aper patut kita kena buat...kalau mcm salahkan Tunku Abdul Rahman n geng yg pilih...pemimpin dulu mmg dh byk buat salah...kalau x kerana perbalahan antara sultan...so kita mungkin x dijajah...tp semua tue x penting...maruah sebuah negara terletak kepada rakyatnya...kalau rakyat patriotik...walau apa pun org lain kata...kita akan pertahankan...x mudah dikotak-katikkan...sekian renung2 kan dan selamat beramal...(RAKYAT YG SETIA PADA NEGARA BKN PARTI YG MEMERINTAH)

    BalasPadam
  2. you tak suka you keluar la dari malaysia!ini boleh land!!anything can happen:)

    BalasPadam
  3. Bukan tidak patriotik tapi nak mnyatakan kat cnie bahawa perkara ini mmbuktika bhawa tunku abdul rahman n the geng bkn pejuang sbenar, mreka hanya sekadar mlepaskan batuk di tangg dlm mngurus dan hijacked perjuangan org trdahulu.. sejarah negara perlu diperbetulkn.. lagu negaraku, bendera malaysia perlu diubah demi identiti sendiri... perlembagaan juga perlu diubah kpd perlembagaan rakyat yg diperjuangkan dahulu. sekadar berkongsi maklumat...

    BalasPadam
  4. kesian people rike this also got??
    merdeka also dunwant?kesian la ka nenek moyang ko dulu....kalau tarak dolang sure ko takda sekarang...jangan gunakan kebodahan anda over 9000++

    BalasPadam
  5. memang lagu Negaraku adalah saduran.. tapi apa masalahnya? ada berlaku kerosakan kat mana mana ke disebabkan lagu ini? dan memang bendera Malaysia adalah saduran daripada bendera Amerika. semua org pun tahu.. tapi ada masalah ke? satu dunia tahu ini dah lama jadi identiti Malaysia.. satu dunia tahu rupa Bendera Malaysia..
    terima kasih duicapkan untuk post ini. sekurang kurangnya pembaca tahu sejarah penggubahan lagu kebangsaan kita. tapi tak perlu la pertikaikan benda benda lain.
    Bab menuntut kemerdekaan, tiada sesiapa pun yang mempertikaikan perjuangan org terdahulu.. kalau kononnya Umno 'hijacked' perjuangan ini, tak mungkin pula pejuang lain akan dikenali. harus terpadam segala nama orang terdahulu.
    kebijaksanaan pemimpin Umno memainkan peranan secara berhemah memungkinkan UMNO ( Tungku) dinobatkan sebagai bapa kemerdekaan. tetapi tidak pula ditolak perjuangan orang terdahulu.

    BalasPadam
  6. bab pejuang kemerdekaan mmg dah trpadam.. umno dinamakan pejuang tunggal dlm menuntut kemerdekaan. Umno cara lmbut, dan PKM dgn mngangkat senjata... tp PKM di gelar pengganas hari ini..layak ke umno digelar pejuang kemerdekaan dgn menerima apa shj keputusan british, perlembagaan dan lain2.. utk pengetahuan malaya ada bendera yang dinamakan sang saka malaya, dan perlembagaan sendiri dlm menuntut kemerdekaan, tetapi, atas tujuan mengampu utk kemerdekaan semua diterima. berkenaan dgn lagu, melodi lagu 'La rosaile' ini tiada pengaruh unsur identiti kita, dan dah komersial lgu nie.. lagu kebangsaan seharusnya bersifat eksklusif. lagu kebangaan perlu dari identiti bangsa dlm negara.. seni muzik yg ada dlm negara seharusnya diangkat, agar ciri2 nilai kebangsaan lebih terserlah. mengkritik kerana sayang negara, mahukan perubahan..

    BalasPadam
  7. anda rasa anda cerdik?

    BalasPadam
  8. sebelum ko nk mengkritik lagu negaraku.. cuba ko faham apa yang tersirat lagu tu.. ko x perasan ke lagu negara ku satu doa... ko sentiasa berdoa ke untuk negara... sentiasa hidup aman dan makmur walau berbilang bangsa berbilang kaum... sebelum ko nk betulkan org lebih baik ko betulkan diri sendiri supaya ko mengenal terkenal dan di kenal... ingat! tanda2 tuhan sayang akan hambanya... sekalian hamba suka akan dirinya.. tapi kalau makin ditentang.. faham2 lar..

    BalasPadam
  9. salam...sy bg contoh senang mcm ni kat anonymous sekalian...huhu

    kalau la ada orang yang men"ciplak" hasil karya n kerja kamu... kamu hnya relax n berdiam diri ka? sy x rasa pun kamu berdiam...huhuh n then orang yg men"ciplak" hasil karya kamu hidup relax jak...kmu yang terumbang ambing.... so..agaknya mcm mana tu?

    anonymous ke 2 huhuhh

    BalasPadam
  10. Seni kata lgu xprlu dtkar..
    Hnye prlu dtkar kn melodi nye saje.. :)Seni kata lgu xprlu dtkar..
    Hnye prlu dtkar kn melodi nye saje.. :)

    BalasPadam
  11. cuba bygkn Melodi lagu bunga2 cinta kerajaan singapore buat lagu kebangsaan, xgelak guling2 kita? hahahaha..

    BalasPadam
  12. Walauskalipun Malysia ni just copy n paste mcm lagu negaraku yg ko ckap td, klu dah bnda itu membawa kearah kebaikan ape salahnye? Stiap kebaikan mstila org nk ikot. Bukn ke kebaikn itu yg perlu kite contohi, kite ikot dan dlam al-quran pn mnyeru kite umat islam untuk melakukan kebaikan dan mncegah kemungkaran, tak kira la ape skali pn kebaikan sesuatu yg kite lakukan sama ada tiru atau tidak, dri segi lagu ke, ape ke asalkan ianya kebaikan kite tiru dan kite ikot aje sb ianye tidak salah mnyalahi ape2 undang2 islam,. Skrng ni pn ramai org yg ingin berjihad dari segi lagu sperti kumpulan nasyid supaya pndngar2nya bermuhasabah diri dari ape yg lagu itu ingin sampaikan, dri ape yg pndngar2 dengar dari telinga mereka agar dapat mreka contohi kebaikan trsebut.. Bukn ke di skolah pn skrng anak2/pelajar2 didik dngan MENCONTOHI ape sahaje kebaikan asalkan ianya membawa kepada kejayaan di masa akan dtg.. Bukn diskolah sahaje kite didedahkn dngan MENCONTOHI kebaikan itu malah di kolej dan di univrsty sperty ko yg sedang belajar skrng ini.. Cuba fikirkan balik!!! Ape yg ko blajar di univrsty slama ni ILMU2 yg ko dapat, yg ko contohi itu semua dari Malysia ke? Bukn dari Malysia sahaje la, bnda tu dri semua pelusuk dunia dri org2 yg trdahulu sblom kelahirannyee engkau di didunia ni, di Malaysia ini... Kalo ko nk kate Malysia ni tiru, habis tu ko bukn tiru? Fikirkan sejenak... Kite umat islam bmyak didedahkn untuk meniru dan mncontohi sunnah Rasulullah s.a.w krana stiap perbuatanye adlah kebAikan, jadi slama ni yg ko tiru2 dan contohi sunnah Rasulullah itu ape pula? Sedangkan asal usul rasululah itu buknlah lahirnyee di Malysia.. Harap dapatlah berfikir dngan lebih meluas ye saudara.. Sia2 shaje la klo bljar smpy tingi2 ilmu itu tp cetek pemikiran..

    BalasPadam
  13. you all talk cock huh?
    senang cerita la u tak suka u all keluar dari malaysia la! belajar pun mcm harom nak comment negara punya hal!

    BalasPadam
  14. Ah Beng.. aku tengok kau yang mcm bdk blajar mcm haram.. haha.. ckp xde fakta langsung.. kita mngkritik bkn xsyg negara.. sebab syg la mngkritik. nk kan yang lebih baik. di indonesia stiap kali aq dgr lagu terang bulan aq akan rase malu dan trcabar2 sgt2... bila lagu negara aq dinyanikan mcm 2.. tp apa boleh buat... lagu negaraku mmg lgu diciplak melodi... seriusly aq rase tcabar.. hrap melodi lgu nie ditukar.. lirik dah ok.

    BalasPadam
  15. oi org atas,kenapa ko nak banding kan negara ko dengan indonesia???kenapa ko tak banding kan dgn japan or korea?kesian mengundi pon tak lepas nak mngkritik negara?tanyak yur mum bout this then GTFO

    BalasPadam
  16. anda tahu kuasa bijan berapa?u should know before u judge our national anthem song 9000+

    BalasPadam
  17. oh u all dah speechless?

    BalasPadam
  18. Yup Melodi Lagu Negaraku harus diubah sebb ianya tidak mencerminkan kedaulatan negara sebagai sebuah Negara. Di Indonesia lagu ini sengaja dimainkan banyak2 kali kerana sengaja mengkritik Malaysia secara terang terangan.
    Walaupun dah Merdeka 54 tahun tapi sebenrnya unsur2 penjajahan masih lagi berleluasa dalam Lagu Negaraku dan Bendera Malaysia.

    p/s: sejarah Malaysia banyak yang telah di pesongkan yg hanya menampakkan UMNO sebgai pejuang sebenar.. aku pernah baca pendebatan org2 Indon dengan Malaysia pasal sejarah Malaysia .. dan rata2 mereka memahami benar sejarah Malaysia .. ini bermaksud pendidikan di Indonesia sudah menanamkan sedikt sebnyak mengenai sejarah Malaysia ..

    BalasPadam