Jumaat, 9 September 2011

Holocaust dan Bukit Kepong


Asalamualaikum dan Salam sejahtera diucapkan kepada para pembaca sekalian, Rasanya sudah agak lama saya tidak menulis sebarang coretan dalam ruangan ini. Namun dewasa ini, terdapat beberapa isu dan perkara membuatkan saya ingin kembali aktif diruangan ini. Saya sangat tertarik dengan isu yang digemburkan oleh media massa ketika ini, yang hangat membicarakan isu Bukit Kepong yang mewujudkan persoalan dibenak masyarakat Malaysia hari ini, samaada komunis adalah pejuang atau pengkhianat?
Dalam peristiwa Bukit Kepong ini, boleh saya klasifikasikan bahawa peristiwa ini mempunyai persamaan dengan peristiwa holocaust yang berlaku pada era pemerintahan Nazi. holocaust adalah peristiwa dimana pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh tentera Nazi terhadap Kaum yahudi. Peristiwa yang berlaku ini menyebabkan dunia simpati terhadap Kaum yahudi sehingga dengan sokongan dan bantuan PBB sebuah Negara haram yahudi tertubuh dengan nama Israel dipeta dunia. Namun selepas berdekad-dekad peristiwa holocaust berlalu, Kajian demi kajian membuktikan peristiwa holocaust atau pembunuhan beramai-ramai keatas kaum yahudi oleh tentera Nazi ini adalah suatu Pembohongan. Hasil dari pembohongan ini, yahudi Berjaya membina sebuah Negara kota dan mendapat sokongan masyarakat dunia.
Hal ini juga, saya lihat tidak jauh beza dengan peristiwa Bukit Kepong. Saban tahun menjelang kemerdekaan media akan mengecam serangan komunis di Bukit Kepong. Komunis dilabel sebgai pengkhianat kerana menyerang Rumah Pasong (Balai Polis) di bukit Kepong. Ingin saya ingatkan pada pembaca sekalian bahawa peristiwa ini berlaku pada 23 Febuari 1950, semestinya ketika itu pada era penjajahan British. Jadi di Balai Polis ketika itu pastinya yang bertugas adalah pegawai British dan Tali Barut British. Apa yang dapat disimpulkan adalah, Komunis dan beberapa pejuang termasuk Mat Indera, yang menyerang bukit kepong menyerang British. Perkara ini pasti dapat menjawab persoalan bahawa Mat Indera dan Komunis yang menyerang Rumah pasong ketika itu pejuang atau pengkhianat?
Namun Saban kali menjelang kemerdekaan Komunis dilabel penganas. Walhal sedarkah kita United Malay National Organisation (UMNO) cuba menidakkan perjuangan pertubuhan-pertubuhan yang memperjuangkan kemerdekaan yang lain dengan melabelkan mereka sebagai penganas atau memadamkan sejarah perjuangan mereka sekaligus cuba mengangkat UMNO sebagai pejuang tunggal kemerdekaan. Mereka bukan sahaja menidakkan perjuangan PKM malah perjuangan KMM, Hizbul Muslimin dan lain-lain pertubuhan yang memperjuangkan kemerdekaan pada ketika itu. Perkara ini menyebabkan Buku-buku teks sejarah mahupun segala bahan sejarah terus dimanipulasi demi kepentingan dan kedudukan UMNO hari ini.
Saya menyeru kepada semua pembaca terutama anak muda agar terus menyebarkan kebenaran. Sejarah bukan milik kerajaan, sejarah milik kita. Jangan biarkan anak cucu kita terus dijahilkan dengan catatan sejarah sebegini. Masyarakat seharusnya bangkit dalam meneliti sejarah melalui pena’kulan Mantiq agar tidak terus diperbodohi oleh sesiapapun demi kepentingan mereka.
`

9 ulasan:

  1. salamm.. saudara kena kuatkan penaakulanmantik saudara..
    saudara beranggapan mat indera dan sekutunya adalah pejuang kemerdekaan.. tolong biarkan saya bergelak ketawa sekejap.
    dari sejarah negara mana saudara pernah terbaca fungsi komunis sebagai pejuang kemerdekaan?
    sila fahami asas perjuangan komunis
    komunis tidak pernah memperjuangkan untuk pembebasan mana mana negara, malah menggulingkan kerajaan sedia ada dan mencengkam secara kejam rakyatnya. sila baca apa yang terjadi kepada keluarga Tsar ( raja) Russia. sila baca apa jadi kepada maharaja China yang terakhir.. sila baca apa yang Pol Pot buat kepada Kemboja. Sila baca juga apa yang PKI buat di Indonesia..
    kaji dulu peranan, hajat, dan tindakan komunis sebelum menganggap komunis sebagai pejuang.

    BalasPadam
  2. If you want to support CPM, that's fine with me. But killing innocent women and children? Even in the al-Quran prohibits the killing of women and children. Come on, brother. You should know better. I've personally seen the pictures and pictures really do tell a thousand words. I myself cried and cringed at the sight of burnt bodies of women and children. Tell me, IN DETAIL, why do you support the killings of innocent lives? You got to get your facts right.

    BalasPadam
  3. let me make a clarification. first of all, are sure mat indera was a communist? his brother had denied the accuse which related mat indera with communism. second, how come u can be so confident with the history which written by the human. human commit mistakes and the history can be manipulated for the benefit of some party. Next, the incident took place before Malaysia achieve it independence and Malaysia at that time still under British colonialism and all the security enforcement serve under British. So give me one good reason why they cant fight British.

    BalasPadam
  4. having a lot of reading doesn't mean u are knowledgeable enough. u should make your own conclusion since u was not there

    BalasPadam
  5. Komunis babi,penulis pun babi.penulisan tahap longkang.

    BalasPadam
  6. Hakikatnya secara ringkas:
    1. Asal Tanah Melayu diduduki oleh orang melayu.
    2. Kaum2 pendatang berdagang dan menetap dan beranak pinak di Tanah Melayu.
    3. Penjajahan Belanda, Portugis dan British menjadikan Sultan tidak bebas.
    4. Penyebaran fahaman Komunis menular seluruh asia.
    5. Pendudukan Jepun menghalau kuasa barat dari asia tenggara.
    6. Kekalahan Jepun menyebabkan Komunis berleluasa di Tanah Melayu.
    7. Majoriti kaum bersatu dengan British menghalau Komunis dari Tanah Melayu.
    8. Penentangan Malayan Union disebabkan kuasa Raja dihadkan.
    9. Kaum Melayu, Cina & India bersatu dlm membentuk perlembagaan atas perkenan raja2, kerabat untuk menuntut kemerdekaan dari British.
    10. Kemerdekaan dipersetujui, asalkan kerajaan dibentuk melalui sistem demokrasi berparlimen, beserta jaminan tiada huru hara dalam tempoh 10 tahun.

    BalasPadam
  7. Kita tidak boleh bekerjasama dengan Komunis pada waktu itu disebabkan Komunis menanam fahaman yg tidak berunsur AGAMA ISLAM. Setidak2nya British menghormati AGAMA ISLAM dan UMNO, MCA & MIC sepakat menuntuk KEMERDEKAAN dari KERAJAAN BRITISH. Kalau komunis, nak tuntut dari kerajaan mana? Ini semua sudah ketentuan ALLAH. Kita golongan muda patut kehadapan besama2 memikul tanggungjawab gologan dahulu dlm membantu memajukan lagi negara kita.

    BalasPadam
  8. Bersyukurlah anda dilahirkan di negara unik di dunia ini.. Kerajaan sekarang berjaya mengstabilkan kepentingan kaum2. Kita tinggal bersama dlm masyarakat MAJMUK. Masing2 bersedia bertolaransi dlm menuntuk hak masing2. Kalaulah orang2 terdahulu bersedia begitu.. adakah anda ingin menjadi orang pertama memusnahkannya?
    Senaraikan negara didunia seperti MALAYSIA (berbilang kaum) yang aman meningkat maju serta terkenal di serata dunia selepas mencapai kemerdekaan?

    BalasPadam